Klubbens Projekt

fredag 19 april 2024

Magnus Stenström

Kristinehamn-Bro Rotaryklubb och projekt

Kristinehamn Bro RK har under att antal år haft projekt i samarbete med Formby RC och Southport RC, England. Projektet har varit inriktat att stödja med uppbyggnad av en skola i en by i Rwanda. Detta är nu avslutat.

Vid våra veckomöten ger vi bidrag till ”Pingvinen”, en sparbössa som har formen av en pingvin. Denna ger varje år ca 10 000 kr, dessa pengar öronmärks av tillträdande president. De senaste åren har kampen mot polio och Läkarbanken fått hälften vardera av dessa insamlade medel. För 2013-2014 planeras medlen gå till ett lokalt projekt i form av ett stipendium riktat mot ungdomar.

2009 och 2010 genomförde vi välgörenhetskonserter i Visnums-Kil kyrka med syfte att insamla medel för polioplus.

2013 i februari genomförde vi tillsammans med Kristinehamns Rotaryklubb en välgörenhetskonsert med syfte att lokalt stödja ekonomiskt utsatta barnfamiljer.

2014

Under den sammanhållande rubriken ”Barn i Kristinehamn som behöver litet mer” driver Kristinehamn Bro Rotaryklubb och Kristinehamns Rotaryklubb tillsammans ett antal projekt.

Barngruppsverksamheten Växthuset är en verksamhet som bedrivs i samarbete mellan Skolnämnden och Socialnämnden i Kristinehamns kommun sedan 1997.

Växthuset vänder sig till barn som har eller har haft en förälder eller två  som har en överkonsumtion av alkohol eller missbruk av narkotika.

Inom ramen för ovanstående rubrik lämnar rotaryklubbarna i Kristinehamn ekonomiskt bidrag. Information om Rotarys historia, syfte och värderingar har lämnats till deltagarna av aktiv rotarymedlem.

Kristinehamns Hockey Team (KHT) arrangerar ett sommarläger 2014 för yngre skolbarn som per automatik inte kan lämna staden för roliga och spännande upplevelser. Tillsammans med socialförvaltningen i Kristinehamn kommer KHT att erbjuda föräldrar och barn möjlighet att delta på lägret.

Medlemmar från rotaryklubbarna i Kristinehamn kommer att delta i verksamheten med utgångspunkt i rotarys värderingar som exempelvis fyrfrågeprovet.

I samarbete med Svenska kyrkan chartrar Kristinehamn Bro Rotaryklubb och Kristinehamns Rotaryklubb Bojorten för en så kallas pirattur i Kristinehamns skärgård. Båtturen bekostas helt av de båda rotaryklubbarna. Medlemmar från klubbarna deltar i arrangemanget.

I samarbete med Svenska kyrkan hyrs buss för en utfärd till Mariebergsskogen i Karlstad. Arrangemanget riktar sig till nya svenskars barn som kan ha svårt att hitta aktiviteter under sommaren.

För barn med funktionsnedsättningar arrangeras en resa till Bodaborg i Karlskoga.