Bropriset 2016

måndag 13 juni 2016

Magnus Stenström

2016 års Bropris tilldelas Margareta Nilsson, Visnum-Kils Hembygdsförening.

Bropriset instiftades 1976 på initiativ av Tord Nyqvist. Det är ett hederspris, som utdelas till en person inom Kristinehamns kommun som gjort en samhällsinsats i ”Rotary-anda” d v s arbetat oegenyttigt för att öka förståelse och kunskap mellan människor i strävan efter att höja livskvaliteten och därmed förbättra samhället.

Margareta tilldelas Bropriset av President Lena Saltberg och samhällskommitténs ordförande Leif Jonsson.

Margareta Nilsson, Maggan, är mångårig sekreterare i Visnums-Kils Hembygdsförening och djupt engagerad i föreningens verksamhet och det ”årliga programutbudet”. Detta börjar med Landsbygdsdialogen i mars, fortsätter med Nationaldagsfirandet, spelstämma i juli och slutar med julmarknad. Bara för att nämna några begivenheter.

Däremellan hinner Maggan bjuda på i Mosstorpet stenugnsbakade pizzor, alla torsdagskvällars sommardelikatess. Som framgår är hembygdsföreningen mycket aktiv och en förebild för Landsbygden.

Maggan är det ideella nav kring vilket mycket av verksamheten snurrar. Landsbygden behöver sådana människor. Måtte framtiden frambära fler energiska pizzagräddare.

För det mycket förtjänstfulla ideella arbetet inom Visnums-Kils Hembygdsförening vill Kristinehamn Bro Rotaryklubb visa sin uppskattning och tilldelar Margareta Nilsson Bropriset 2016