RYLA stipendiat

tisdag 26 april 2016

Elisabeth Falemo

Under verksamhetsåret 2014-15 inrättade Kristinehamn Bro Rotaryklubb ett så kallat Brostipendium. Stipendiet utgörs av olika delar och består i huvudsak av att delta i ett RYLA-seminarium som handlar om ledarskap.

Årets stipendiat Niclas Ericsson, team Sportia Kristinehamn berättade för oss om sina upplevelser med RYLA i Kilsbergens Ånnaboda

Niclas Eriksson och är butikschef och delägare på Team Sportia, han är 30 år och tillsammans med sin bror Johan tredje generationen sporthandlare. Farfar Arvid startade cykel och sportaffär, som övertogs av hans son. Bröderna hade inte tänkt bil handlare men bestämde sig för att sats för sex år sedan. Nu har de också en Team Sportiaaffär i Västerås sedan ett år.
  Ryla-utbildningen kom lägligt, Niclas ville ha personlig utveckling och verktyg för utveckling.   24 deltagare, 20-30 år, lika många kvinnor som män samlades i Ånnaboda. Bland deltagarna fanns entreprenörer, butikschefer, körledare o.s.v.

Ur programmet:  Distriktsguvernören Göran Samuelsson berättade om Rotary.  Tom Ljungqvist, 25 år, från Köping och 2012 utnämnd till Västmanlands mest företagsamma person, Ryla-stipendiat 2015  Lars-Erik Uneståhl, psykolog och med lång erfarenhet av mental träning  Fahrim Shirinzade, Västerås, driver sky-spa, eventbolag och är Ryla-stipendiat i år.  Jon Aarum Andersen, ledarskapsforskare och professor vid Örebro Universitet  Håkan Lindberg, Hallstahammar, entreprenör och grundare av Mälardalens maskinuthyrning.  Eva Kugelberg, psykolog och psykoterapeft och ägare till Kugelberg Ledarskap.  Stig Halmén, 75 år och fd VD i tryckeribranschen, nu verksam med företagsutveckling.  Rotaract medverkade också.

Niclas är mycket nöjd med utbildningen som gav positiv laddning, kunskaper och bra nätverk. Det var ett späckat program och det var roligt. Några lärorika gruppövningar genomfördes också, t.ex. Marshmallow Challenge. Han har tankar om mål och utveckling som han ska följa upp tillsammans med sin bror. Vi tackar Niclas med en varm applåd.