Marschall

måndag 2 november 2020

Henrik Lindqvist

Magnus moster hade polio – 300 marschaller tänds för att utrota sjukdomen NYHETER PUBLICERAD: 2020-10-30 09:00 Kristinehamn-Bro rotaryklubb är inne på sitt femte år med att tända 300 marschaller utanför kyrkan. Nästa gång stundar på lördag, klockan 15. – Folk blir lyckliga av ljusen, säger Magnus Stenström.

Kristinehamn-Bros rotaryklubb med sina dryga 35 medlemmar drog igång initiativet att vara med och utrota polio för fem år sedan. Deras bidrag blir en del av alla roratyklubbars bidrag i Sverige. Bill och Melinda Gates kommer sedan att dubbla siffrorna, så mot varje dollar som klubbarna skänker kommer Gates stiftelse skänka två dollar.

– Marschallerna har donerat av Ica Maxi, säger Magnus.

– Varje marschall kostar trettio kronor, vilket är vad ett poliovaccin kostar också, säger Lina Saltberg.

Marschallerna kommer tändas vid klockan 15 på eftermiddagen och blir alla köpta genererar det en summa på 10 000 kronor. Den som köper en marschall får också ett värdebevis.

– Förra året var det väldigt positivt och folk skrev om det i sociala medier, säger Silja Josefsdottir.