Lunchmöte med guvernörsbesök

måndag 28 september 2015

Magnus Stenström

Vår distriktsguvernör Göran samuelsson med AG Carina Stejmar besökte vårt lunchmöte 2015-09-28.

Efter sedvanliga välkomnanden inleddes lunchmötesförhandlingarna med att vår president Lena överlämnade en adress till den jubilerande Per-Arne Norman. Efter sång och 4-faldigt leve önskade han att styrelsen stöder Röda Korset i dess kamp för flyktingar.

Efter firandet av P-A bjöd presidenten vår distriktsguvernör Göran Samuelsson, föjd av assistant guvernör Carina Stejmar att framföra sina tankar om Rotarys verksamhet detta år. Sammanfattningsvis talade Göran om medlemsutveckling och bidrag. Han orienterade även om vilka individer som hade olika ansvar inom distriktet. Efter lunchmötet hade Göran och Carina ett fin samtal med styrelsen om olika frågor.

I stolpform redovisas här några av guvernörens budskap:

Medlemsutveckling

Distriktsmål

•       Inom ramen för fastställd budget stödja klubbarna i arbetet med nyrekrytering av medlemmar.

•       Alla distriktets klubbar ska tillsammans uppnå en nettoökning med 10 nya medlemmar

•       Alla klubbar ska arbeta för att få en nettoökning av två medlemmar varav en ska vara kvinna.

Bidrag till The Rotary Foundation

Distriktsmål

•       Vid DG:s klubbesök berätta om Rotary Foundations arbete och vikten av att klubbarna och medlemmar bidrar till verksamheten.

•       Stödja TRF-kommittén att nå sina mål

•       Inom ramen för fastställd budget arbeta för att klubbarna utbildar minst en medlem för att nå RI:s krav för certifiering.

•       Alla klubbar avsätter minst 25 USD per medlem till Årliga fonden.

•       Alla klubbar lämnar bidrag till Polio Plus

•       Varje medlem gör en personlig insättning till Årliga fonden eller Polio Plus.

(RIs önskemål är 100 USD per person

Sist men inte minst anmälde Erik att han är årets klubbmästare i golf och att klubben kom tvåa i det genomförda mästerskapet mellan rotaryklubbarna i Kristinehamn. Eriks tillkännagivande uppskattades av Ulf och Leif.