Bropriset 2019

torsdag 6 juni 2019

Magnus Stenström

Kenneth Hermansson tilldelas 2019 års Bropris under lunchmötet måndag 3 juni.

Bropriset utdelas årligenoch beslutas av styrelsen på förslag från samhällstjänskommittén.

Bropriset instiftades 1976 på initiativ av Tord Nyqvist. Det är ett hederspris, som utdelas till en person inom Kristinehamns kommun som gjort en utmärkande samhällsinsats i ”Rotary-anda” d v s arbetat oegennyttigt för att främja utveckling och kunskap mellan människor i strävan att höja livskvaliteten och därmed förbättra samhället.

Leif Jonsson, orförande i kommittén läste upp motiveringen:

Kenneth med egen erfarenhet av och behandlad för prostatacancer är nu djupt engagerad sedan flera år inom Prostata-föreningen i Värmland. Kenneth är sekreterare i styrelsen och deltar i föreningens omfattande arbete med stöd till de drabbade och att sprida information om prostatacancer. Uppgiften är också att genom olika aktiviteter samla in medel till forskning kring prostatacancer. Målsättningen är att kunna upptäcka sjukdomen så tidigt att behandling kan sättas in när den fortfarande går att bota.

För sina mycket förtjänstfulla insatser vill Kristinehamn Bro Rotaryklubb visa sin uppskattning och tilldelar Kenneth Hermansson Bropriset för 2019.

Efter att ha tagit emot diplom med motiveringen och litografin av Kjell Sundberg att pryda på väggen hemma, berättade Kenneth på ett känsligt sätt om prostatacancer. Det är landets vanligaste form cancer. över 100 000 lever med diagnosen, och över 2 000 dör varje år till följd av sjukdomen.

Kenneth tackade avslutningsvis för utmärkelsen och uppskattade mycket att Rotary uppmärksammat det han verkligen brinner för.