Barn som behöver lite mer

torsdag 27 augusti 2015

Sofia Hunter

För andra sommaren i rad har Kristinehamns Rotaryklubb och Kristinehamn Bro Rotaryklubb genomfört flera projekt inom ”Barn i Kristinehamn som behöver lite mer”.

Klubbarna har finansierat hyrbilar till särskolefritids, som denna sommar har en byggarbetsplats utanför dörren och på detta vis kunnat ta sig till stranden och på andra utflykter. Pengar har också gått till anmälningsavgifter till KFUMs sommarläger för barn med föräldrar med knappa resurser.

Vi har även tagit med barnen på Svedjegårdens flyktingboende på en pirat-tur ombord på Bojorten. Resan gjordes i strålande sol. Besättning och ”pirater” gjorde ett fantastiskt jobb där barnen rycktes med i historien trots språkförbistringen. Det talades, förutom svenska och engelska, ryska, ukrainska och arabiska, men i leken, i jakten på skatten ombord på Bojorten och på Saxholmen kunde alla vara med.

På väg mot hamn smakade smörgås, dricka och glass underbart och Rotary tackar Jörgen med besättning för en underbar seglats och för att vi kunnat glädja så många med ett soligt och roligt avbrott i den långa väntan på förläggningen.