Rotarybesök från Uganda

tisdag 24 oktober 2017

Presidenten

Vi fick mycket trevligt besök av Betty Naluyima, vice ordförande i Wakiso District, Kampala, Uganda häromveckan. Betty deltar i ett ledarskapsprogram och besökte Kristinehamns kommunalråd Marie Oudin under några dagar. Betty ville gärna träffa rotarianer så vi drog naturligtvis ihop ett gäng som träffades under informella former. Vi berättade för henne om vår verksamhet och hon berättade om hur Rotary jobbar i Uganda under namnet Green Mission. De ordnar hälsokontroller för familjer, idrottsaktiviteter för barn och ungdomar m.m. Nu förstår vi vilken stor betydelse frivilligorganisationer som Rotary har i ett land där behoven är mycket större än vad kommuner etc kan erbjuda! Kul att höra att det var 40 % kvinnor i hennes rotaryklubb óch att kvinnor är delaktiga i sammhällsutvecklingen. Det blev en minnesvärd kväll för oss alla!